اطلاع از دانستن سابقه بیمه تامین اجتماعی برای بسیاری از مشترکین این بیمه بسیار لازم و حیاتی است. سازمان تامین اجتماعی با راه اندازی سامانه www.tamin.ir این امکان را فراهم کرده تا مراجعین محترم بدون حضور در مراکز بیمه به مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی خود بپردازند.
اما این سیستم از چندی پیش دچار تغییراتی شده که استفاده از آن را برای برخی از کاربران سخت گردانیده است. در این مقاله به بررسی چگونگی مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی خواهیم پرداخت. به طور کلی مشاهده سوابق بیمه دو اساس است:
ثبت نام در سامانه و ایجاد حساب کاربری فعال
استفاده از حساب کاربری ثبت شده و گذرواژه جدید برای ورود به سیستم
قدم اول:
در ابتدای امر با ورود به سامانه account.tamin.ir با صفحه ورود به سیستم مواجه میشویم. شما کاربر گرامی در صورت عدم ثبت نام در سیستم جدید، بایستی اطلاعات خود را در این سیستم ثبت نمایید.
پس از وارد کردن کد ملی و انتخاب اپراتور تلفن همراه، شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.
پس از وارد نمودن کلیه موارد همانند شکل زیر روی گزینه ثبت نام کلیک نموده و منتظر دریافت پیامک شناسه فعالسازی از طریق تلفن همراه باشید.
نکات لازم:
شما بایستی تمام شماره تلفن همراه خود را همراه با صفر وارد کنید.
شماره تلفن همراه وارد شده بایستی متعلق به شخص شما (بیمه شده) باشد. در غیر این صورت جهت فعال سازی کاربری مراجعه به شعبه الزامی میباشد.
قدم دوم:
تکمیل فرآیند ثبت نام در این گام انجام میگردد
در قسمت سوالات امنیتی میبایست هر سه سوال متفاوت را با پاسخهای متفاوت وارد نمایید.
پس از پر کردن کلیه موارد روی دکمه ثبت نام کلیک نمائید.
نکات قابل توجه در ثبت نام در سامانه مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی
کلیه اطلاعات هویتی میبایست مطابق با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه باشد. دقت داشته باشید در صورت عدم تطابق اطلاعات وارد شده حساب کاربری برای شما ایجاد نخواهد شد.
افرادی که کد ملی و شناسنامه یکسانی دارند لازم است هر دو قسمت را کد ملی و شناسنامه را با مقدار یکسان پر کرده و از وارد نمودن عدد صفر (۰) به جای شماره شناسنامه خودداری نمایند.
در بخاطر سپردن پاسخ سوال امنیتی خود دقت داشته باشید . این سوال در بازیابی گذرواژه شما مورد استفاده قرار می گیرد.
خواهشمند است در وارد نمودن شماره تلفن همراه و ایمیل خود دقت نمائید. این اطلاعات پل ارتباطی سامانه های سازمان تامین اجتماعی با شما می باشد.
برای مثال اگر شما در اراک زندگی میکنید و محل کارتان استان البرز باشد ولی شعبه بیمه پردازی تهران باشد باید بسته به محل شعبه یکی از گزینه های تهران بزرگ – شرق تهران بزرگ – غرب تهران بزرگ را انتخاب نمایید.
جهت فعالسازی حساب کاربری نیازی به مراجعه به شعبه بیمه پردازی وجود نداشته و فعال سازی از طریق هر یک از شعب سازمان تامین اجتماعی امکان پذیر میباشد.
فرمت مجاز جهت ثبت گذرواژه
باید با کاراکترهای لاتین باشد. باید با یک حرف آغاز شود .
باید حداقل شامل یک حرف بزرگ ، یک حرف کوچک و یک عدد باشد.
گذرواژه نباید شامل نام ، نام خانوادگی و کد ملی باشد.
فقط کاراکترهای لاتین حرف و عدد و ! # $ % & مجاز می باشند.
طول گذرواژه نباید کمتر از ۸ کاراکتر باشد.
دقت داشته باشید که ثبت درخواست به معنی ایجاد کاربر نبوده و کاربر شما پس از صحت سنجی درخواست ایجاد خواهد شد و نتیجه آن از طریق پیامک به شما اعلام میگردد.
بنابراین لازم است تا زمان دریافت پیامک منتظر بمانید و پس از آن در صورتیکه در متن پیام شما نیاز به مراجعه شعبه وجود داشت با به همراه داشتن مدارک هویتی به واحد نامنویسی نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.
تایید اطلاعات پیش ثبت نام
با زدن دکمه ثبت نام فرم پیش نمایش ثبت نام جهت تایید نهایی اطلاعات وارد شده به کاربر نمایش داده میشود :
در صورت صحت اطلاعات دکمه تایید را فشار دهید و در غیر این صورت با زدن دکمه بازگشت به تصحیح اطلاعات خود بپردازید.
توجه داشته باشید چنانچه در مرحله پیش نمایش متوجه عدم صحت تلفن همراه شدهاید کافی است دکمه بازگشت را انتخاب کرده و سپس گزینه حذف را فشار دهید و مراحل ثبت نام را از ابتدا شروع نمایید.
نحوه درخواست حذف اطلاعات
به منظور درخواست حذف کافی است دکمه حذف را فشار دهید. با زدن دکمه حذف درخواست پیغام زیر مشاهده میگردد. که در صورت دلخواه میتوانید مجددا جهت ثبت نام اقدام نمایید.
پس از زدن دکمه تایید در گام پیش نمایش ثبت نام، پیغام زیر به کاربر نمایش داده میشود.
کاربر گرامی
درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. اطلاعات ثبت شده توسط شما، با پایگاه های مرجع سازمان تامین اجتماعی صحت سنجی شده و نتیجه ظرف ۴۸ ساعت آینده از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید.
بدیهی است ظرف مدت مذکور کاربر شما جهت استفاده از خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی فعال نخواهد بود.
در صورت دریافت پیامک مبتنی بر عدم تطابق اطلاعات با پایگاه مرجع درخواست شما حذف شده و امکان ثبت مجدد درخواست فراهم خواهد بود.با تشکر
سازمان تامین اجتماعی
پیامک در صورت فعال سازی حساب کاربری
جناب آقای/سرکار خانم به سیستم های متمرکز سازمان تامین اجتماعی خوش آمدید .حساب کاربری شما ایجاد گردید.
پیامک در صورت فعال نشدن حساب کاربری
جناب آقای/سرکار خانم ثبت نام شما تایید شد، جهت فعالسازی حساب کاربری با در دست داشتن مدارک هویتی به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمایید.
پیامک در صورت مغایرت اطلاعات هویتی
جناب آقای/ سرکار اطلاعات هویتی وارد شده توسط شما با پایگاه مرجع مطابقت ندارد. چنانچه اطمینان دارید در زمان ورود اطلاعات اشتباهی رخ نداده، با در دست داشتن مدارک هویتی خود به نزدیکترین شعبه مراجعه نمائید.
چنانچه مراحل ثبت نام را تا پایان به طور کامل تکمیل نکرده باشید، پس از وارد کردن اطلاعات و زدن دکمه ثبت نام، پیغام زیر مشاهده میشود. که در این صورت میبایست یک ساعت منتظر بمانید تا درخواست بلاتکلیف، تعیین تکلیف شود تا بتوانید دوباره درخواست دهید و مراحل ثبت نام را دوباره طی نمایید.
وارد شدن به سامانه اولیه برای مشاهده سوابق
پس از فعال شدن حساب کاربری، شما میتوانید با نام کاربری (کد ملی) و گذرواژهای که در مراحل ثبت نام انتخاب کردهاید وارد سیستم جدید مشاهده سوابق بیمه شده و اطلاعات خود را دریافت کنید.